Să identifici obiectele pe care le folosești în mod regulat și să le separi de cele de care nu mai ai nevoie poate fi o activitate cu adevărat copleșitoare.
Se zvonește că o gospodărie americană tipică deține în jur de 300.000 de obiecte. Nu știu cât este de adevărat, întrucât nu există o statistică oficială.
Însă, când mă gândesc cât de bine este înrădăcinată în mentalitatea noastră ideea de a păstra totul, în caz că o să avem nevoie în viitor, nu aș fi surprins să aflu că o gospodărie românească tipică deține peste 100.000 de obiecte. Din nou, nu există o statistică oficială.
Indiferent dacă acest cifre sunt reale sau nu, un lucru este clar. Fiecare dintre noi deține obiecte pe care nu le-a folosit de o grămadă de timp, a uitat de existența lor și de asta nici nu planifică să le folosească în viitor.
În situația asta mă aflu și eu, iar dacă ești sincer cu tine, cel mai probabil și tu. Iar toate obiectele astea care ocupă spațiu ar putea fi valorificate mai bine și transformate în bani care rămân în buzunarul tău.
De aceea, în articolul de astăzi îți voi prezenta o strategie care te ajută să identifici clar care sunt obiectele esențiale din casa ta, adică cele pe care le folosești în mod regulat întrucât îți aduc valoare sau îți oferă plăcere, și care sunt lucrurile de care nu mai ai nevoie și de care te poți elibera. Iar dacă rămâi până la final, îți voi prezenta și cum am aplicat eu strategia și ce rezultate am obținut.
Dar, dacă vrei să vezi varianta video a acestui articol o poți urmări aici:
Ce este un Packing Party?
Strategia care te ajută să identifici obiectele cu adevărat importante din casa ta poartă denumirea de „Packing Party”. Asta s-ar traduce drept „Petrecere de Împachetare” în limba română.
Ideea sa de bază este foarte simplă: trebuie să te prefaci că urmează să te muți într-o nouă locuință și ai o zi ca să-ți împachetezi toate lucrurile pe care le deții. Iar apoi începi să despachetezi doar lucrurile de care ai nevoie, și lași tot ce nu folosești împachetat.
Deși sună ca fiind un eveniment singular, o singură „petrecere”, din experiența mea Packing Party-ul este un proces mai îndelungat cuprins din 3 etape pe care le voi detalia în minutele următoare.
Cum funcționează un Packing Party?
Prima etapă a „Petrecerii de Împachetare” este cea de la care îi vine și numele: partea de „Împachetare”.
Asta presupune să strângi toate hainele din dulapuri și să le bagi în genți și saci. Toate oalele, tigăile, vesela, tacâmurile, cănile și paharele din bucătărie, și să le bagi în cutii. Același lucru îl faci cu toate electronicele, electrocasnicele și jocurile din casă. Inclusiv periuța, pasta de dinți și săpunul din baie trebuie strânse.
Absolut tot ce deții trebuie împachetat și depozitat într-o cameră.
De asemenea, dacă ai obiecte mari care nu pot fi mutate ușor sau împachetate, cum ar fi un pian de exemplu, pune o husă sau un cearșaf pe ele.
Trebuie să menționez ceva aici. Este foarte important să scrii pe cutii sau să pui etichete pe saci ca să știi ce conțin și de unde sunt lucrurile respective. Pentru că în curând o să ai nevoie de o parte din ele. Și nu vrei să petreci prea mult timp căutând în locuri nepotrivite.
Asta a fost prima parte a „petrecerii”. Din acest moment începe etapa a doua. Și anume „Despachetarea”.
Însă activitatea asta nu se face în mod haotic. „Am nevoie de haine ca să mă îmbrac mâine la serviciu, așa că scot toate hainele din saci ca să am de unde alege.”
NU! Activitatea de despachetare o faci în mod deliberat. Ce vreau să spun cu asta.
Pe măsură ce-ți continui viața și-ți reiei obiceiurile, de-a lungul următoarelor 30 de zile, începi să scoți din genți, saci și cutii doar obiectele de care observi că ai cu adevărat nevoie.
Ai nevoie de periuță și pastă de dinți, șampon și gel de duș? Scoate-le din cutie doar pe cele pe care urmează să le folosești imediat.
Ai nevoie de haine cu care să te îmbraci mâine ca să mergi la serviciu? Scoate din genți sau saci doar ținuta pentru următoarea zi.
Ai nevoie de farfurii și tacâmuri ca să iei cina? Despachetează fix numărul de care ai nevoie.
Și continuă așa pe parcursul următoarelor săptămâni.
După o anumită perioadă de timp, pe care o stabilești tu, și care poate fi o lună, 3 luni dar nu mai mult de 6 luni, vine momentul să iei o decizie în legătură cu obiectele care au rămas împachetate și e clar că nu mai ai nevoie de ele. Aici începe cea de-a treia etapă a petrecerii și anume „Eliberarea”.
Iar aici ai patru mari opțiuni: să le vinzi, să le donezi, să le reciclezi sau să le arunci la gunoi. Ideal ar fi să încerci să le faci pe toate patru, în ordinea menționată, ca să diminuezi cât se poate de mult risipa.
Beneficiile unui Packing Party
Obiectivul principal al unui Packing Party este să te ajute să identifici excesul material din viața ta. Adică să vezi care sunt cu adevărat obiectele esențiale din casă, pe care le folosești în mod regulat, și care sunt obiectele de care nu mai ai nevoie.
Însă, pe măsură ce te eliberezi de lucrurile de care nu mai ai nevoie mai poți obține niște beneficii care sunt mai puțin evidente.
Primul dintre ele ar fi beneficiul financiar. Dacă ai obiecte pe care le-ai acumulat de-a lungul timpului și care sunt în stare de funcționare foarte bună, le poți vinde ca să recuperezi o parte din costul lor. Iar banii pe care-i încasezi să-i direcționezi către alte obiective financiare cum ar fi să scapi de datorii, să-ți constitui Fondul de Urgență sau ca să investești.
Un alt beneficiu financiar ar fi următorul. Dacă elimini lucrurile de care nu ai nevoie, s-ar putea să descoperi că te poți muta într-o locuință mai mică. Datorită faptului că-ți trebuie mai puțin spațiu de depozitare. Iar asta atrage cu sine cheltuieli locative mai mici.
Un al doilea beneficiu ar fi o diminuare a nivelului de stres. Cu cât ai mai puține lucruri de care trebuie să ai grijă și pe care trebuie să le cureți în mod constant, cu atât ai mai puține bătăi de cap.
Una este să cureți o bibliotecă ce conține 200 de volume pe care nu le-ai deschis de mai bine de 10 ani dar arată frumos ca fundal, și una este să ai toate cărțile organizate pe o tabletă la care trebuie doar să cureți ocazional ecranul.
În plus, timpul pe care nu-l mai petreci stresându-te că trebuie să faci una-alta, și cel necesar pentru a face activitatea respectivă, poate fi valorificat mai bine.
În al treilea rând, ideea de a te muta nu mai este atât de îngrozitoare. Cunosc personal oameni care continuă să locuiască într-un apartament cu multiple probleme datorită faptului că le este groază să strângă toate lucrurile pe care le-au adunat de-a lungul anilor.
Însă, dacă ai mai puține obiecte de împachetat și tot procesul îți ia doar câteva ore, ideea unei mutări devine mai puțin înfricoșătoare.
Cum a funcționat Packing Party-ul meu?
Așa cum am menționat într-un videoclip anterior, în ultimele luni am început să studiez mai mult subiectul minimalismului și al simplificării vieții. Și am profitat de mutarea mea din Cluj în Bistrița pentru a organiza un Packing Party.
Împachetarea tuturor lucrurilor pe care le am a durat undeva la vreo 12 ore. Nu sunt sigur pentru că am făcut-o pe parcursul mai multor după-amiezi. Și, ca să fiu sincer, aveam deja o parte de lucruri împachetate întrucât rămaseră așa de la mutarea anterioară.
După ce am ajuns în noul apartament, conform strategiei, am început să despachetez doar lucrurile de care aveam cu adevărat nevoie. În afară de obiectele esențiale, am început cu laptop-ul, trepiedul, luminile și camera.
Iar apoi, ușor, ușor, pe măsură ce descopeream ceva de care aveam cu adevărat nevoie, mergeam la o cutie sau la un sac și-l scoteam.
Am făcut și o greșeală în procesul de despachetare. Am scos puțin mai multe haine de vară decât aveam cu adevărat nevoie. Și pe o parte nu le-am folosit încă. Drept urmare, după 2 săptămâni, am pus înapoi într-o geantă toate hainele pe care nu le-am purtat deloc. Cu gândul că le voi scoate de acolo atunci când voi dori cu adevărat să le port.
La data aceea când am scris articolul încă mai aveam 27 de cutii care fie încă sunt sigilate, fie sunt aproape pline cu lucruri pentru că am scos doar unul sau două obiecte din ele. Ținând cont că din Cluj am plecat cu aproximativ 45 de genți, saci și cutii, asta înseamnă că aproape 60% din lucrurile mele încă sunt împachetate.
E adevărat, o parte din ele conțin haine de iarnă și lucruri pe care le voi folosi în lunile următoare pe măsură ce se termină cele pe care le folosesc acum. Dar nu mă aștept ca procentul să scadă foarte mult.
Drept urmare, începând cu luna asta voi începe să mă eliberez de lucrurile de care s-a dovedit acum și în mod obiectiv că nu mai am nevoie.
Cum poți să-ți personalizezi Packing Party-ul
Înțeleg că pentru unele persoane ideea de a-și strânge toate lucrurile din casă și a le scoate din cutii doar pe cele pe care le folosesc cu adevărat s-ar putea să fie prea extremă. Și chiar copleșitoare.
Pentru mine funcționează perfect și de asta am și pus-o în aplicare. Este un angajament pe care mi l-am luat față de mine.
Însă, dacă vrei, ai posibilitatea să personalizezi această Petrecere de Împachetare. Și o să-ți prezint în continuare cum am văzut-o aplicată de alți oameni.
Prima metodă ar fi să organizezi un Packing Party doar pentru hainele tale. Dacă simți că ai mult prea multe haine adunate de-a lungul timpului în dulapuri, strânge-le pe toate în saci. Iar apoi începe să scoți din ei doar hainele pe care vrei cu adevărat să le porți. După o lună de zile o să-ți dai seama care sunt preferatele tale.
O altă variantă este să organizezi un Packing Party pentru o singură cameră. Iar cel mai evident exemplu este bucătăria.
Strânge toate lucrurile pe care le ai în bucătărie în cutii. Iar apoi, scoate pe rând doar lucrurile de care ai cu adevărat nevoie.
Probabil o să începi cu o farfurie, o cană și un set de tacâmuri pentru fiecare membru al familiei. Iar apoi, pe parcursul următoarelor 30 zile despachetează doar vasele, tigăile, ustensilele și electrocasnicele pe care le folosești cu adevărat.
N-o să fiu surprins dacă după această perioadă îmi lași un comentariu și-mi spui că ai descoperit că folosești doar 20% din ustensilele pe care le ai ca să gătești.
Cuvinte de încheiere
Deși pare o soluție destul de extremă, părerea mea este că organizarea unui Packing Party este mai eficientă decât să treci prin fiecare dulap și fiecare sertar ca să sortezi lucrurile pe care le folosești de cele de care ai uitat că le ai.
Strângând absolut toate obiectele pe care le deții, ajungi să reintroduci în viața ta, în mod organic, doar posesiunile materiale pe care le folosești cu adevărat. Însă asta nu te ajută cu nimic dacă ajungi să păstrezi în continuare în casă lucrurile de care nu mai ai nevoie.
Iar până data viitoare, amintește-ți că cel mai bun lucru pe care-l pot cumpăra banii este Liniștea Financiară!
Disclaimer
Articolele publicate pe acest website au scop EDUCATIV. Dacă anumite companii sau acțiuni ale unor companii listate sunt menționate în cadrul articolelor ele au doar titlul de exemplu și nu sunt recomandări de investiții. NU lua decizii de vânzare sau cumpărare doar pe baza informațiilor prezentate în articol.
Orice investiție prezintă un anumit grad de risc. Nu există nici o garanție că vei câștiga bani atunci când investești. Există riscul chiar să pierzi bani. De aceea, nu ar trebui niciodată să investești bani pe care nu-ți permiți să-i pierzi.
Toate instrumentele financiare de tip CFD, sunt foarte riscante datorită efectului de levier. Între 67% și 73% dintre investitorii de retail care utilizează instrumente de tip CFD pierd banii. De aceea trebuie să te asiguri că înțelegi cum funcționează și dacă îți permiți să-ți asumi riscul.
Recomandarea mea ar fi să te educi și să te informezi cât poți de bine înainte de a investi bani. Doar așa vei putea lua cele mai potrivite decizii pentru TINE.