S-ar putea să nu știi asta despre mine, însă unul din hobby-urile mele este gaming-ul. Așa că, la începutul anului, împreună cu un prieten foarte bun, ne-am făcut timp să…
S-ar putea să nu știi asta despre mine, însă unul din hobby-urile mele este gaming-ul. Așa că, la începutul anului, împreună cu un prieten foarte bun, ne-am făcut timp să jucăm și noi cel mai recent joc din seria God of War și anume Ragnarok.
Am cumpărat jocul în prima zi a anului, prin OLX, de la cineva din Bistrița. Iar după ce l-am terminat, l-am pus la vânzare pe OLX pentru a-l da mai departe unui alt gamer.
Eu cumpăr și vând jocuri pe OLX în mod regulat. Și până acum am avut experiențe bune cu aproape toată lumea. Însă vânzarea acestui joc mi-a provocat mai multe bătăi de cap de cât m-am așteptat. Iar sursa sa lor a fost interacțiunea cu potențialii cumpărători.
De aceea, în articolul de astăzi, vreau să-ți prezint 4 peripeții pe care le-am avut în încercarea de a vinde jocul, ce lecții putem învăța cu toții din ele, și ce reguli ar trebui să respectăm ca să facem tranzacțiile comerciale online mai ușoare și interacțiunile cu necunoscuții mai plăcute.
Dar, înainte să începem vreau să știi că poți urmări varianta video a acestui articol aici:
4 reguli de respectat când faci Tranzacții Online
1. Onorează-ți angajamentele
O primă situație cu care m-am întâlnit în încercarea mea de a vinde jocul pe OLX a fost următoare.
După ce am plasat anunțul de vânzare pe OLX, am pus telefonul pe modul „Nu Deranjați” și mi-am continuat treaba. Între timp, un utilizator pe nume Radu a făcut o comandă de livrare a jocului.
În jurul orei 18:30, când mi-am verificat telefonul, am văzut că am două apeluri de la două persoane diferite. Iar unul dintre numere corespundea cu cel din comanda de livrare trimisă pe OLX. Așa că am sunat la numărul respectiv, dar Radu nu a răspuns.
Faptul că utilizatorul respectiv a făcut o comandă de livrare fără să încerce să mă contacteze prin toate mijloacele disponibile, mi s-a părut un pic ciudat. Dar nu total neobișnuit întrucât și eu am făcut comenzi de livrare înainte de a contacta vânzătorul atunci când am găsit un produs pe care mi-l doream la un preț foarte bun. Așa că am acceptat comanda.
Însă, pe la 20:30, Radu m-a sunat ca să-mi spună că nu mai este interesat de joc pentru că el a crezut că e o țeapă. Și, pentru că nu i-am răspuns la telefon și nu am confirmat comanda imediat după ce el a plasat-o, s-a înțeles cu altcineva pentru un joc.
Ei bine, acesta a fost un comportament lipsit de etică din partea lui Radu. Pentru că, atunci când faci o comandă pentru un produs pe OLX, vânzătorul are 48 de ore ca să accepte sau să refuze.
Drept urmare, dacă te angajezi într-un astfel de contract, trebuie să-l respecți. Iar dacă între timp te-ai înțeles cu altcineva și nu mai ai nevoie de produsul pe care l-ai comandat, e responsabilitatea ta să anulezi comanda cât mai repede.
În caz contrar, încurci și vânzătorul, care presupune că are deja un client pentru produsul său și nu mai discută cu alți cumpărători, și compania de curierat care trimite un curier la adresa ta degeaba.
Așadar prima regulă pe care ar trebui să o respectăm toți când facem tranzacții comerciale online este să ne respectăm angajamentele contractuale. Și să ne asigurăm că nu-i încurcăm pe alții prin comportamentul nostru.
2. Nu fii leneș și asumă-ți responsabilitatea
O altă aventură pe care am avut-o în procesul de vânzare a jocului a fost interacțiunea mea cu un utilizator căruia o să-i spunem Mihai.
El m-a contactat pe WhatsApp ca să mă întrebe de disponibilitatea jocului. Iar după ce ne-am înțeles la preț m-a întrebat cum facem cu livrarea. Iar eu i-am spus că trebuie să facă o comandă prin OLX pe care eu o să o accept.
În momentul acela, Mihai s-a agitat un pic și mi-a răspuns că-mi trimite mie adresa ca să mă ocup de livrare. Iar eu i-am răspuns că nu așa funcționează sistemul OLX și că e responsabilitatea lui să facă cererea și să-și treacă datele de contact în aplicație.
După aproximativ 30 de minute am observat că am o cerere de livrare pe OLX. Așa că l-am întrebat dacă a reușit? Iar el mi-a spus că: „Habar nu are cum se face. Nu a completat niciodată nici un formular. A mai cumparat de pe OLX dar a trimis adresa vânzătorului și nu au fost probleme”.
Lecția pe care o putem învăța cu toții din abordarea lui Mihai este că lenea te împiedică să obții ceea ce-ți dorești. Iar regula pe care ar trebui să o respectăm cu toții când facem tranzacții comerciale online este: „Nu fii leneș, și asumă-ți responsabilitatea”. Cu alte cuvinte, dacă îți dorești ceva, trebuie să fii dispus să faci pașii necesari pentru a obține lucrul respectiv.
Nici eu nu am știut să fac o comandă prin OLX prima dată. Dar am intrat în aplicație, am citit instrucțiunile cu atenție, și am completat formularul. Iar acum e o chestiune foarte ușoară.
Iar asta se extinde la orice lucru nou pe care vrei să-l faci. Eu nu am știut să lansez un canal de YouTube până când nu am urmărit 30 de videoclipuri pe tema asta și am pus în aplicare ce mi s-a zis acolo.
Nu am știut să editez un clip până când n-am urmărit câteva tutoriale pe tema asta și am început să folosesc sfaturile prezentate acolo. Și n-am știut ce înseamnă toate setările de la cameră până când nu am urmărit câteva clipuri educative.
Concluzia este că în viață ești mult mai câștigat dacă îți asumi lucruri, ești proactiv și înveți despre lucrurile pe care nu le știi, decât dacă ești leneș și aștepți să le facă alții pentru tine. Pentru că sunt șanse mari ca nimeni să nu vrea să facă asta.
3. Când negociezi, fă-o cu argumente relevante
O altă peripeție pe care am avut-o în procesul de vânzare a jocului a fost cu o utilizatoare numită Carla. Ea voia să cumpere jocul, dar nu voia să plătească taxa de transport. Așa că a încercat să mă convingă să scad prețul.
Ea mi-a zis a văzut jocul mai ieftin cu o lună mai devreme. Doar că vânzătorii nu au vrut să-i trimită jocul prin curier. Iar ea este dispusă să plătească doar prețul de atunci.
Acum trebuie să recunosc că o înțeleg perfect. Și eu am vrut să cumpăr jocuri din alte orașe la prețuri foarte bune. Însă, în ciuda faptului că ofeream prețul cerut, vânzătorii nu erau dispuși să-l trimită prin curier.
Dar îi înțeleg perfect și pe vânzători. Atunci când trimiți un produs prin curierat trebuie să te asiguri de împachetarea coletului, ca să nu se spargă, și să-ți faci timp ca să-l predai unui curier. Iar dacă stai într-un oraș în care știi că există suficienți cumpărători pentru produsul tău, nu are rost să-ți bați capul cu asta.
Acum, ideea de a negocia prețul unui produs pe care vrei să-l cumperi folosind comparabile este perfect valabilă. Și eu o folosesc. Însă regula pe care trebuie să o respectăm cu toții când negociem este să folosim argumente relevante. Să-i arătăm vânzătorului de ce este mai câștigat dacă ne vinde nouă, în ciuda faptului că primește un preț mai mic.
Spre exemplu, așa am ajuns să cumpăr eu jocul The Quarry cu 145 RON, nou. Pentru că nici un vânzător de pe OLX nu a vrut să-l lase sub 160 RON, în ciuda faptului că le-am arătat că am o alternativă mai bună. Dar ideea este că acel preț era curent la momentul în care negociam.
Situațiile din trecut care nu mai sunt valabile, sau frustrările cu alți vânzători nu te ajută să negociezi.
4. Fii politicos
Cea mai ciudată experiență pe care am avut-o în procesul de vânzare a jocului a fost cu un utilizator nepoliticos pe nume Silviu.
El mi-a lăsat un mesaj pe OLX în jurul orei 10 seara. Dar eu nu prea îmi țin telefonul cu mine seara așa că nu l-am văzut.
Apoi mi-a dat încă un mesaj la 1 noaptea. Bineînțeles că nu l-am văzut nici pe ăla.
Dimineață am văzut notificările de pe OLX, însă pentru că aveam câteva chestii importante programate nu am răspuns. În ideea că voi răspunde la toate când voi avea o pauză.
Iar Silviu mi-a dat încă un mesaj în jurul orei 11:30 ca să mă întrebe dacă, și citez: „Am probleme cu vederea, sau…?”
Bineînțeles că nu am văzut mesajul până la 13:30 când mi-am luat pauza de masă. Iar atunci i-am spus că ar trebui să lucreze la modul în care abordează oamenii pe internet. Mai ales dacă vrea ceva de la ei. Pentru că nimănui nu-i place să fie jignit.
Bineînțeles că, în momentul ăla a început el să-mi explice că ar trebui să stau cu ochii mai des în telefon dacă am un produs la vânzare pe OLX, și alte lucruri de genul.
Lecția pe care trebuie să o învățăm cu toții din această experiență și regula pe care să o urmăm atunci când facem tranzacții comerciale online, este să fim politicoși când vorbim cu persoane pe care nu le cunoaștem personal. Indiferent dacă interacționăm cu ei pe internet, sau față în față.
Chiar dacă nu ne răspund imediat la un mesaj, sau nu acționează așa cum ne-am dori noi. Fiecare are propriile priorități. Și trebuie să le respectăm deciziile în ciuda faptului că nouă nu ne convin.
Cum s-a terminat saga God of War: Ragnarok
În ciuda tuturor acestor peripeții pe care le-am avut în procesul de vânzare, am reușit să vând jocul, la prețul cerut, a doua zi după ce l-am pus la vânzare. M-am înțeles pentru el cu cineva din București, și i l-am trimis prin curier.
Persoana asta a fost foarte cumpătată. A făcut cererea pe OLX, iar ulterior a confirmat prin SMS că este interesat de joc. Eu am împachetat jocul și l-am predat la curier, după ce am anulat comanda lui Radu.
Iar apoi el m-a anunțat când jocul a ajuns la destinație și mi-a mulțumit pentru colaborare.
Cu astfel de oameni să tot tranzacționezi.
Cuvinte de încheiere
Toate cele 4 reguli pe care le-am prezentat în articol țin de etică în afaceri. După cum vezi, sunt foarte ușor urmat și țin mai mult de bun simț. Nu trebuie să faci un curs opțional de 14 săptămâni la facultate care să te învețe despre ele.
Respectă-ți angajamentele, fii proactiv, respectă timpul altora, negociază utilizând argumente relevante, și fii politicos când interacționezi cu necunoscuții. Urmează aceste reguli simple când interacționezi cu oamenii în viața de zi cu zi, și vei avea foarte mult de câștigat.
Știu, câteodată nu este ușor să faci. Mai ales când dai peste oameni care le încalcă flagrant. Însă de multe ori este mai important să faci ce este corect, nu ce este ușor.
Iar dacă ar fi să-l cităm pe Kratos din Sparta: „Nu-ți cere scuze, fii mai bun.”.
Până data viitoare, amintește-ți că cel mai bun lucru pe care-l pot cumpăra banii este Liniștea Financiară!
Disclaimer
Articolele publicate pe acest website au scop EDUCATIV. Dacă anumite companii sau acțiuni ale unor companii listate sunt menționate în cadrul articolelor ele au doar titlul de exemplu și nu sunt recomandări de investiții. NU lua decizii de vânzare sau cumpărare doar pe baza informațiilor prezentate în articol.
Orice investiție prezintă un anumit grad de risc. Nu există nici o garanție că vei câștiga bani atunci când investești. Există riscul chiar să pierzi bani. De aceea, nu ar trebui niciodată să investești bani pe care nu-ți permiți să-i pierzi.
Toate instrumentele financiare de tip CFD, sunt foarte riscante datorită efectului de levier. Între 67% și 73% dintre investitorii de retail care utilizează instrumente de tip CFD pierd banii. De aceea trebuie să te asiguri că înțelegi cum funcționează și dacă îți permiți să-ți asumi riscul.
Recomandarea mea ar fi să te educi și să te informezi cât poți de bine înainte de a investi bani. Doar așa vei putea lua cele mai potrivite decizii pentru TINE.