Ai auzit de Black Friday, nu-i așa? Este perioada din an cu cele mai mari reduceri și în care găsești cele mai bune prețuri la zeci de mii de produse.…
Ai auzit de Black Friday, nu-i așa? Este perioada din an cu cele mai mari reduceri și în care găsești cele mai bune prețuri la zeci de mii de produse. Cel puțin așa este promovată de comercianții care au adoptat această strategie de vânzări.
În articolul de astăzi vreau să-ți prezint ce am observat eu analizând prețurile practicate de diferiți comercianți la cea mai recentă ediție a Black Friday din România și care sunt concluziile la care am ajuns.
Dar, înainte să începem, vreau doar să-ți spun că poți să urmărești varianta video a acestui articol, dacă apeși pe link-ul de mai jos:
Istoria Black Friday
În primul rând, vreau să-ți prezint puțin ce înseamnă Black Friday. Tradusă ca „Vinerea Neagră”, Black Friday este ziua în care magazinele oferă reduceri foarte mari la toate tipurile de produse. În mod tradițional, Black Friday are loc în vinerea ce urmează după sărbătoarea cunoscută sub numele de „Ziua Recunoștinței” în SUA și deschide în mod oficial sezonul pentru cumpărăturile de Crăciun.
În ultimul deceniu și comercianții din România au preluat acest concept, dar, evident, l-au adaptat puțin după specificul național. Astfel, în loc să avem o zi de reduceri masive la toate produsele, cum se întâmplă în SUA, unde oamenii se calcă literalmente în picioare pentru a prinde produsele cu cele mai mari reduceri, noi avem o variantă modificată.
Astfel, la noi există Black Friday care începe joi, Black Friday care ține toată luna noiembrie, Black Friday de 3 zile, Black Friday de vară, Pink Monday și tot așa. În principiu, reducerile de Black Friday care sunt anunțate cu surle și trâmbițe nu mai sunt altceva decât o altă perioadă de reduceri.
Eu nu am fost niciodată mare fan al acestui fenomen de marketing și nu am cumpărat niciodată ceva în ziua de Black Friday. Dar am observat mulți oameni care se pregătesc intensiv pentru a cumpăra ceva fix în acea zi. Acest lucru se întâmplă pentru că retailer-ii folosesc tot felul de strategii de marketing pentru a te îndema să faci cumpărături în această perioadă. Ei își pregătesc terenul din timp.
Te bombardează cu reclame. Plătesc influenceri să creeze diferite tutoriale care să te învețe cum să te pregătești de Black Friday:
- să-ți salvezi datele cardului pe site-uri;
- să pui produsele în Wishlist ca să le accesezi cât mai repede;
- să te trezeși la 5 dimineața și să începi să dai refresh;
…și așa mai departe. Astfel ei ajung să aibă an de an vânzări record.
Din acest motiv, anul acesta, mi-am propus să fac o scurtă analiză a fenomenului Black Friday din România, pentru a vedea dacă merită să faci cu adevărat cumpărături în acea zi.
Strategia de lucru
Mai întâi, haide să-ți explic ce am făcut mai exact pe perioada analizei mele.
În primul rând, am hotărât să analizez evoluția prețurilor la 3 dintre comercianții online care, de obicei, au cele mai mari vânzări în perioada Black Friday: eMAG, Altex și evoMAG.
Apoi am ales câte 10 produse de la fiecare comerciant și am analizat evoluția prețurilor acestor produse în perioada 21 octombrie – 15 noiembrie 2019. Am creat un fișier Excel în care am trecut toate aceste produse. Iar pentru fiecare produs am adăugat două coloane de fiecare dată când le-am verificat prețurile: Preț Ofertă și Prețul Normal.
Produsele pe care le-am urmărit au fost dintre cele care sunt cele mai căutate în această perioadă de reduceri: electronice și electrocasnice.
Scopul meu a fost să văd atât evoluția prețului precum și evoluția ofertelor practicate de cei 3 comercianți pe perioada celor 4 săptămâni.
Ce am descoperit în urma analizei?
Analizând evoluția produselor selectate în perioada precizată, am observat că retailer-ii folosesc diverse strategii de marketing și că nu toate produsele sunt tratate la fel. Astfel am descoperit următoarele lucruri.
În primul rând, nu toate produsele pe care le vând magazinele sunt reduse în perioada de Black Friday.
Dacă ai intrat pe site-ul unui magazin online în perioada Black Friday, ai observat că nu ajungi pe site-ul principal. Asta pentru că retailer-ii folosesc niște micro-site-uri în care sunt prezentate doar produsele care sunt la reducere în perioada de Black Friday. Cel mai probabil acestea sunt cele care se încadrează în una dintre următoarele categorii:
- Sunt foarte populare și o să aducă cele mai multe vânzări;
- Sunt de mult timp pe stoc, iar acum e o perioadă bună pentru a scăpa de ele;
De exemplu, Altex a avut un laptop care a fost vândut la un preț redus în data de 21 octombrie, dar după ce a expirat acea ofertă până pe 14 noiembrie nu am mai văzut reduceri de preț la acel produs.
În al doilea rând, există produse care sunt cu adevărat reduse de Black Friday.
Aceste produse chiar s-au vândut cu un preț mai mic decât cel obișnuit. Cu toate acestea, reducerile la acest gen de produse nu sunt foarte mari: 10%, 15%, maxim 20%. Acestea sunt reduceri obișnuite pe care le vezi cam în orice perioadă de reduceri și nu sunt nimic spectaculos.
De exemplu, am observat pe site-ul eMag un produs care deși a fost vândut la reducere și înainte de Black Friday, în ziua de Black Friday prețul a fost mai mic decât la oricare din reducerile anterioare. Mai vreau să menționez și că în acestă perioadă de 4 săptămâni, prețul standard nu a crescut deloc.
În al treilea rând, avem preferatele tuturor: produsele ale căror prețuri cresc înainte de Black Friday pentru a fi vândute la un preț normal, dar prezentate ca și cum ar avea reduceri masive.
Am văzut mai multe produse de acest fel la toți cei 3 comercianți. Și am observat două strategii diferite.
Fie prețul era umflat pentru a fi redus la un preț normal și promovat ca și cum ar fi avut o reducere colosală. Fie, pe lângă faptul că prețul era umflat, noul preț redus era mai mare decât prețul cu care acel produs era vândut cu 2 săptămâni înainte.
Cel mai comic a fost în cazul unui Laptop care deși teoretic se învechea și ar fi trebuit ca prețul său să scadă, acesta a crescut cu aproximativ 12%. Cine ar fi știut că laptopurile pot fi niște investiții atât de profitabile. 12% în 4 săptămâni? Asta da performanță!
În al patrulea rând, sunt produsele care au prețuri scăzute semnificativ, dar au un stoc limitat. Iar după terminarea lui, ele ajung la un preț normal.
Asta e un fel de momeală cu care atrag cumpărătorii. Atunci când se epuizează stocul, deoarece oamenii s-au entuziasmat și își imaginează cum o să se simtă când o să dețină produsul, vor plăti prețul normal pentru că „au avut ghinion”.
Merită să cumperi produse de Black Friday?
Așadar haide să răspundem la întrebarea inițială: „Merită să cumperi produse de Black Friday?”.
Părerea mea este că, în majoritatea cazurilor, NU.
În România, Black Friday este doar o altă perioadă de reduceri în care comercianții încearcă să facă vânzări record ca să-și crească profiturile. Nu e cu nimic specială față de o perioadă de reduceri normală. Chiar s-ar putea să fie mai scump să cumperi de Black Friday decât într-o perioadă de reduceri.
Iar ca să-ți dau un exemplu, am găsit un telefon care pe data de 21 octombrie se vindea cu 890 RON, iar de Black Friday cu 880 RON. Mare reducere.
Probabil există comercianți mai mici care respectă principiul de Black Friday și care fac reduceri semnificative la produsele lor. Dar aceștia nu vând lucruri care sunt atât de căutate și nici nu-și fac atâta reclamă precum marile lanțuri de magazine. De aceea, dacă nu îi urmărești în mod constant, s-ar putea să rămâi fără bugetul de cumpărături înainte să ajungi măcar pe site-ul lor.
Care este alternativa?
Acum aș vrea să-ți prezint cum ai putea face lucrurile diferit astfel încât perioada de Black Friday să nu te mai influențeze atât de mult.
Ceea ce îți recomand eu este să cumperi produsele pe care ți le dorești la un preț care ție ți se pare corect , atunci când ai banii, și să nu aștepți Black Friday. Există perioade de reduceri pe tot parcursul anului și cel mai probabil vei găsi un preț care ție ți se pare corect în orice lună.
De exemplu, să presupunem că vrei să-ți cumperi un televizor nou și ți-ai setat un buget de 2.000 de lei. Știi că trebuie să economisești 500 de lei pe lună ca să poți face această achiziție.
Începe să urmărești prețul acelui produs la diferiți comercianți. Iar când ai banii pregătiți pentru a face achiziția, acționează. Cumpără-l la prețul cel mai bun și bucură-te de el. Lasă-i pe alții să aibă emoții de Black Friday și să se supere că au pierdut ultima bucată sau că a picat server-ul.
S-ar putea să plătești 2000 de lei sau 1900 de lei pe el. Dar nu are rost să aștepți din august până în noiembrie în speranța că vei găsi un preț mai mic.
Iar dacă perioada de Black Friday, coincide cu momentul în care tu ai banii disponibili pentru achiziție, profită de oferte dacă acestea există. Aplicând însă această strategie, vei fi informat.
Analizând acești 3 mari comercianți în timp ce se pregăteau de marea zi de Black Friday am aflat că aceasta nu este decât o altă perioadă de reduceri foarte asemănătoare cu celelalte zeci pe care le derulează de-a lungul anului.
Iar dacă vrei să faci cumpărături este mai bine să-ți setezi un preț cu care ești împăcat că îl plătești pentru un lucru pe care ți-l dorești decât să aștepți reducerile de Black Friday. Ai mai mari șanse să te enervezi și să fii dezamăgit decât în orice altă perioadă de reducere.
Dacă ți-a plăcut ce ai citit în acest articol, apasă pe butonul de Like, și arată-l unui prieten printr-un simplu Share.
Iar până data viitoare, amintește-ți că cel mai bun lucru pe care-l pot cumpăra banii este Liniștea Financiară!
Cu prietenie,
Ovidiu
Disclaimer
Articolele publicate pe acest website au scop EDUCATIV. Dacă anumite companii sau acțiuni ale unor companii listate sunt menționate în cadrul articolelor ele au doar titlul de exemplu și nu sunt recomandări de investiții. NU lua decizii de vânzare sau cumpărare doar pe baza informațiilor prezentate în articol.
Orice investiție prezintă un anumit grad de risc. Nu există nici o garanție că vei câștiga bani atunci când investești. Există riscul chiar să pierzi bani. De aceea, nu ar trebui niciodată să investești bani pe care nu-ți permiți să-i pierzi.
Toate instrumentele financiare de tip CFD, sunt foarte riscante datorită efectului de levier. Între 67% și 73% dintre investitorii de retail care utilizează instrumente de tip CFD pierd banii. De aceea trebuie să te asiguri că înțelegi cum funcționează și dacă îți permiți să-ți asumi riscul.
Recomandarea mea ar fi să te educi și să te informezi cât poți de bine înainte de a investi bani. Doar așa vei putea lua cele mai potrivite decizii pentru TINE.